Reconeix les víctimes i preveu sancions per a propietaris que incompleixin la norma de retirada
El Parlament de Catalunya ha aprovat la llei per erradicar l’amiant, una norma que preveu eliminar el fibrociment d’edificis i instal·lacions i que incorpora el reconeixement de les víctimes. També dota una regulació comuna, crea un cens català de registre d’aquest material i fixa un règim sancionador amb multes de fins a 100.000 euros per a propietaris que incompleixin les ordres de retirada.
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha destacat que és una llei «pionera» a Europa que enceta «l’etapa definitiva» per eliminar aquest material.
La nova legislació proporciona instruments inèdits per abordar el problema de manera integral, com l’elaboració d’un cens de l’amiant i la realització d’inspeccions generalitzades. La llei estableix un règim sancionador específic i permet una gestió més àgil davant la detecció de materials en mal estat. La consellera ha subratllat que “la llei que avui presentem ens dona instruments que no teníem, ens permetrà, en definitiva, actuar amb més agilitat quan es detecti amiant en mal estat i també establir un règim sancionador específic”.
Pel que fa a les mesures amb impacte directe en la ciutadania, la normativa introdueix noves obligacions per garantir la seguretat en el mercat immobiliari i professional. En aquest sentit, la consellera ha anunciat que des del Govern “impulsarem l’obligatorietat del certificat de presència o absència d’amiant a les compravendes i els lloguers d’immobles anteriors a l’any 2002”, a més de crear un registre d’empreses i professionals capacitats per a la retirada del material.
El text ret homenatge a qui més ha patit les conseqüències del fibrociment. Paneque ha afirmat que “és just que fem un reconeixement solemne a totes les víctimes de l’amiant, a les seves famílies que han patit en primera persona les conseqüències devastadores d’aquest material”, refermant el compromís que les generacions futures no hagin de viure aquesta exposició.
La consellera ha conclòs que es tracta d’“una llei que neix de la consciència d’un problema que encara el tenim en el present, una eina que ens proporciona aquelles eines necessàries per continuar avançant” i fer que aquest material contaminant passi definitivament a la història del país.









