El Govern aprova un ambiciós full de ruta per modernitzar carreteres, transport públic i connexions ferroviàries fins al 2036 amb l’objectiu de corregir anys de dèficit inversor
Catalunya afrontarà durant la pròxima dècada una de les inversions en mobilitat més grans de la seva història recent. El Govern presidit per Salvador Illa ha aprovat un pla d’inversió de 4.350 milions d’euros destinat a modernitzar infraestructures estratègiques, millorar el transport públic i reforçar la cohesió territorial mitjançant noves actuacions ferroviàries i viàries.
La iniciativa, aprovada pel Consell Executiu, suposa l’actualització i ampliació del Programa d’Encàrrec d’Actuacions (PEA) de la Generalitat i busca revertir un dèficit acumulat en infraestructures que, segons el mateix Executiu català, supera els 4.700 milions d’euros després de més d’una dècada d’inversions insuficients.
Un pla per connectar millor Catalunya
Durant la presentació del projecte, el president Salvador Illa va defensar que la mobilitat serà un dels pilars fonamentals del desenvolupament econòmic i social de Catalunya durant els pròxims anys.
«Connectar Catalunya significa vertebrar i impulsar Catalunya», va assenyalar el cap de l’Executiu català en explicar una estratègia que contempla inversions sostingudes fins al 2036.
El pla preveu mobilitzar 1.600 milions d’euros entre el 2026 i el 2029, mentre que els 2.700 milions restants s’executaran entre el 2030 i el 2036, garantint així una planificació plurianual destinada a evitar els retards que han afectat nombroses obres estratègiques en el passat.
Segons els càlculs del Govern, la inversió anual en infraestructures de mobilitat passarà de nivells pròxims als 130 milions d’euros registrats fa quinze anys a una mitjana propera als 400 milions anuals durant la pròxima dècada.
Més diners per a carreteres, seguretat viària i transport públic
Una part important de la inversió es concentrarà a millorar la xarxa viària catalana.
Entre les actuacions amb major dotació econòmica destaca el programa de millora de la seguretat viària, que assolirà els 785 milions d’euros, així com el pla de carreteres conegudes com 2+1, destinat a reduir la sinistralitat en vies convencionals i que comptarà amb una inversió superior als 523 milions d’euros.
També es reforçaran les actuacions sobre la xarxa de transport públic metropolità, amb inversions en metro, autobusos i connexions ferroviàries que pretenen respondre a l’augment constant d’usuaris i a la necessitat d’oferir alternatives sostenibles al vehicle privat.
L’ampliació de l’L8 i el tramvia de Tarragona, entre els projectes estrella
Un dels projectes més rellevants serà la prolongació de la línia L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre Plaça Espanya i Gràcia, una actuació llargament reivindicada i que disposarà d’una inversió propera als 489 milions d’euros.
Així mateix, el Govern impulsarà el desenvolupament del tramvia del Camp de Tarragona, considerat una infraestructura clau per a la mobilitat de la segona àrea metropolitana catalana i que comptarà amb un finançament previst de 239 milions d’euros.
A això s’hi sumen actuacions com la variant d’Olot i les Preses, millores en la integració urbana d’infraestructures ferroviàries a Manresa i Igualada i diverses intervencions per modernitzar nusos de transport en diferents punts del territori.
Noves estacions i connexions estratègiques
El programa incorpora a més vuit noves actuacions que no figuraven en plans anteriors.
Entre elles destaca la futura terminal ferroviària de la Plana de Lleida, amb una inversió de 130 milions d’euros, la nova estació d’autobusos de Plaça Espanya a Barcelona, dotada amb 60 milions, i diverses variants viàries destinades a millorar la connectivitat i reduir la congestió en municipis de creixement industrial i residencial.
També es contemplen millores en carreteres estratègiques de Girona i Tarragona, actuacions d’integració urbana i noves infraestructures per reforçar la mobilitat entre comarques.
Un repte pendent: executar les inversions
Tot i que l’anunci ha estat rebut positivament per bona part dels sectors econòmics i empresarials, nombrosos experts recorden que el principal desafiament no serà dissenyar nous plans, sinó garantir-ne l’execució efectiva.
Catalunya arrossega des de fa anys debats sobre retards en infraestructures estratègiques, dèficits d’inversió i problemes de mobilitat tant en l’àmbit ferroviari com en la xarxa viària. Diversos analistes han advertit en els últims mesos de la necessitat d’accelerar les obres compromeses per evitar que els projectes tornin a quedar bloquejats per qüestions pressupostàries o administratives.
Per això, el Govern defensa que aquesta nova planificació permetrà dotar d’estabilitat financera els projectes i garantir que les inversions s’executin de forma sostinguda durant la pròxima dècada.
Mobilitat i competitivitat
Més enllà de la millora dels desplaçaments diaris, l’Executiu català considera que el pla serà una eina clau per reforçar la competitivitat econòmica de Catalunya.
La modernització de carreteres, línies ferroviàries, estacions i sistemes de transport públic pretén facilitar l’activitat empresarial, millorar la connexió entre territoris i avançar cap a un model de mobilitat més sostenible i eficient.
Amb aquesta inversió de 4.350 milions d’euros, el Govern busca obrir una nova etapa en la planificació d’infraestructures i respondre a un dels principals reptes que afronta una comunitat que ja supera els vuit milions d’habitants i que continua creixent tant en població com en activitat econòmica.








